dimarts, 8 de març de 2016

Més enllà del Mobile



S’ha acabat el Mobile World Congres a Barcelona que ens deixa novetats tecnològiques, el fundador de Facebook fent footing pels car¬rers de Barcelona, la vaga de metro i la milionada d’ingressos per la ciutat.

Però hi ha dos temes que cada any queden soterrats per l’acte i les inversions de les grans marques. Un és el patiment ocult que hi ha darrera els nostres mòbils. La segona és la sensació que en tecnologia no tenim escapatòria i només podem caure en mans d’alguna de les grans companyies.
El patiment i la injustícia sembla anar íntimament lligat a la tecnologia. Fa uns dies vèiem un reportatge a una televisió espanyola sobre les condicions de les treballadores tèxtils al món. Algun dia en veurem algun sobre els treballadors que fan mòbils.

I si les condicions de manufactura són inhumanes, les d’obtenció de la matèria primera són pitjors. Especialment si aquesta es diu coltan. El coltan s’extreu majoritàriament a la Rep. Democràtica del Congo i és el responsable de la pitjor i més llarga guerra d’aquest segle. Una guerra cruel com explicava fa uns dies a Barcelona la periodista del Congo Caddy Adzuba. Especialment cruel i sanguinària amb les dones del Congo doblement víctimes del conflicte per congoleses i per dones ja que l’abús sexual s’ha convertit en una arma habitual de guerra.

Però comencem a tenir solucions per canviar algunes d’aquestes coses. El meu mòbil és de la marca “Fairphone”. La seva principal característica és que és de Comerç Just. Tot el procés de producció de la seva fabricació i l’obtenció de la matèria primera, s’ha fet en condicions de Comerç Just. I a més està fet de manera que sigui senzill canviar i reparar peces i poder-ho fer un mateix.

I la meva companyia de mòbil és Eticom, una cooperativa catalana de serveis telefònics amb principis que dóna un servei de qualitat a un preu competitiu i que ara per ara funciona molt bé.
Aprofitant el congrés, Setem ha organitzat un Mobile paral·lel on hem pogut aprendre totes aquestes coses i aprendre a reparar els nostres mòbils per no haver de llençar-los quan s’espatllen.

Queda clar que més enllà del Mobile hi ha alternatives reals que podem escollir individualment i seguir fent passes per canviar el que no ens agrada

Article publicat a la columna mensual de la revista El Portal de Centelles (Num 259 Març 2016)
Publica un comentari a l'entrada